Telefon: +36 1 8729 100
E-mail: hivatal@zuglo.hu

Nehéz év előtt áll Budapest

Az állami forrásmegvonás a fejlesztések lassulásán túl az adókból és szolgáltatási díjakból finanszírozott alapvető fővárosi szolgáltatásokra is negatív hatással lehet.

Az egyik legtöbbet igénybe vett szolgáltatást a Fővárosi Vízművek (FVM) és a Fővárosi Csatornázási Művek (FCSM) nyújtja. Az FVM 5300 kilométernyi csőrendszerén keresztül 900 ezer budapesti háztartásba juttatja el a tiszta víz. A vezetékhálózat karbantartása évente 3,2 milliárd forintba kerül. Emellett a cégnek a csövek után még közműadót is kell fizetni, ami 2021-től 3 milliárd forintra emelkedik, ez a korábbi 4,5-szerese. Az adóemelés könnyen a karbantartás rovására mehet, ami zavarokat okozhat a főváros vízellátásában.

Jelentős anyagi ráfordítást igényel Budapest évi négy és fél Velencei-tónyi szenny- és csapadékvízének elvezetése és a 180 milliárd liter szennyvíz megtisztítása. Ezt a szolgáltatást az FCSM végzi, ami évi 30 milliárd forintjába kerül a fővárosnak.

Budapesten a jól ismert Fővárosi Közterület-fenntartó (FKF) gondoskodik a szemét elszállításáról, valamint a közel 27 millió négyzetméter fővárosi felület, köztük a hidak, alul- és felüljárók tisztán tartásról és az utcai hulladékgyűjtők ürítéséről. A cég járművei 936 ezer háztartásból és 20 ezer gazdálkodó szervezetnél gyűjtik a hulladékot. Erre a nélkülözhetetlen szolgáltatásra tavaly óta 5,1 milliárddal kevesebb jut, mert a hulladékszállítási díj beszedésére létrehozott állami kukaholding minden befizetett 5 forintból csak 4 forintot ad vissza az érdemi munkát végző FKF-nek. A szolgáltatás színvonalának megtartását az is tovább nehezíti, hogy idén a kormányzati elvonások miatt 1,9 milliárd forinttal kevesebb jut erre a területre.

Az FKF 956 ezer helyszínről gyűjti a hulladékot: erre a szolgáltatásra tavaly óta 5,1 milliárd forinttal kevesebb jut

A főváros egyik legfontosabb szolgáltatása a közösségi közlekedés. A juttatást a nehéz helyzetben lévő Budapesti Közlekedési Központ (BKK) biztosítja, amelynél tavaly 25 milliárd forint jegyárbevétel-kiesés keletkezett. Ezt az állam nem kompenzálta. A BKK járművei naponta 4,2 millió utast szállítanak. A jegydíj elmaradásán túl 2021-ben a közlekedési eszközök karbantartása 29 milliárd forintjába kerül a fővárosnak.

A Budapesti Dísz- és Közvilágítási Kft.-t is sújtják az elvonások, a társaság idén 480 millió forinttal kevesebbet fordíthat fejlesztésre.

A kormányzati megszorítás miatt a Budapest Közút Zrt.-nél is lehetnek problémák. A cég végzi az 1100 kilométernyi fővárosi út karbantartását és ugyanennyi közlekedési lámpa üzemeltetését. Ráhárul továbbá az útburkolati jelek felfestése, a közlekedési táblák gondozása, a budapesti hidak, felüljárók és taxiállomások üzemeltetése. Itt minden fillér megvonása a balesetveszély fokozódásához és a közlekedési feltételek romlásához vezethet.

A Főkert évente 6 millió négyzetméter zöldterületet, 1,2 millió négyzetméter erdőt és 9 millió négyzetméter természetvédelmi területet gondoz. A megszorítások ezek állapotára is hatással lehetnek, ami befolyásolhatja a város arculatát és a lakosság közérzetét. Már az is biztos, hogy az idén 1000 fával és 200 ezer virággal kevesebb kerül a közterületekre, és félő, hogy az évi 35 ezer tonna zöldhulladék elszállítása is veszélybe kerül. A kormányzati elvonások bizonytalanná tették Budapest 1200 kilométer hosszú főútvonalának és 2100 kilométer mellékútvonalának tisztán tartását, és 240 ezer budapesti lakás távfűtését is kockáztatják.

 

Megosztás

Hozzászólások lezárva.

VEDD ÁT!
Ingyenes diákbérlet az Önkormányzattól!
Zugló Önkormányzata a 15-25 év közötti, zuglói állandó lakcímmel rendelkező diákoknak ingyenes szemeszterbérletet biztosít a budapesti közösségi közlekedés járataira.
VEDD ÁT!
Ingyenes diákbérlet az Önkormányzattól!
Zugló Önkormányzata a 15-25 év közötti, zuglói állandó lakcímmel rendelkező diákoknak ingyenes szemeszter bérletet biztosít a budapesti közösségi közlekedés járataira.
Tartalom | Menü | Akadálymentes gomb