Telefon: +36 1 8729 100
E-mail: hivatal@zuglo.hu
június 1. hétfő, Tünde

Tóth Csaba: közel ötszáz indítványt nyújtottam be

Tóth Csaba tíz éve képviseli a zuglóiakat az Országgyűlésben. Ez idő alatt számtalan javaslatot, interpellációt, azonnali, illetve írásbeli kérdést adott be a Parlamentben. Legutóbb január elején írt egy módosító indítványt a mobilparkolás kényelmi díjának mérséklése ügyében.

Az elmúlt tíz évben mit tudott tenni a Zuglóiak érdekében?
– Nehéz olyan kerület országgyűlési képviselőjének lenni, amelyik ellenzékben van, mert a legtöbb javaslatomat lesöprik az asztalról. Miközben több olyan, nem ellenzéki vezetésű kerület van a fővárosban, amely milliárdos nagyságrendű kormányzati pénzt kapott fejlesztésekre. Ehhez képest Zuglóba még egy olyan kormányzati támogatás sem érkezett, ami a kerületiek érdekét szolgálta volna. A Liget Projektet a kormány annak tekinti, de azt nem a környékbeliek kérték.

Ennek ellenére sikerült módosításokat elérnie a beruházásban?
– A Városliget problémája végigkíséri a képviselői ciklusaimat. Még Zugló fideszes polgármestere adta be azt a törvényjavaslatot, amely lehetővé tette az építkezést. Én annyit tudtam tenni, hogy a lehető legtöbb fórumon felléptem ellene, és több alkalommal országgyűlési javaslatot, törvénymódosítást adtam be az ügyben. Konkrét határozati javaslattal álltam elő, hogy a liget maradjon kiemelt közpark, és ne építsék be. Persze nem szavazták meg, de azt sikerült elérni, hogy a kezdeti tervekhez képest egy jóval visszafogottabb beruházásról van már szó.

Milyen országos ügyekhez szólt hozzá, amelyek érintik Zuglót?
– Csaknem ötszáz egyéni indítványt adtam be. Én kezdeményeztem például az éjszakai repülőgépforgalom tilalmát. Bár a Fidesz leszavazta, később az előző főpolgármester ugyanazt bejelentette. Igaz, azóta sem valósították meg, ezért ezt a témát ismét elő szeretném venni a Parlamentben. A Thököly úti gyorsvillamos és a metró helyzetére is sokszor rákérdeztem. Mindig azt mondták, hogy tervezés alatt van, végül egyikből sem lett sem mi. Annak kapcsán is felszólaltam az Országgyűlésben, hogy a Móra Ferenc Általános Iskolában három és fél éve nincs igazgató. Ezzel kapcsolatban újra szeretnék az emberi erőforrások miniszteréhez fordulni, mert már több pedagógus és gyermek hagyta ott emiatt az iskolát.

A napokban adott be egy törvénymódosítást a mobilparkolás kényelmi díjának csökkentéséről is. Ezt hogyan lehetne megvalósítani?
– Az, aki telefonnal szeretne parkolni, sokszor magasabb mobildíjat fizet, mint a parkolásért. Egyelőre ugyanis a Nemzeti Mobilfizetési Zrt. az egyetlen, tehát monopol helyzetben lévő szolgáltató. Az én törvénymódosítóm arról szól, hogy a fővárosnak, illetve az önkormányzatoknak is legyen lehetőségük ilyen céget működtetni, ezáltal szolgáltatást nyújtani. Így kialakulhat egy árverseny, ami jelentősen csökkentheti a kényelmi díjakat.

A költségvetésbe nincs beleszólása?
– Minden költségvetés készítésekor adok be módosítókat a Parlament felé, amik kifejezetten Zuglót érintő javaslatok, de sosem szavazza meg a Fidesz. Minden évben indítványozom, hogy épüljenek P+R parkolók a közlekedési csomópontjainknál és a Puskás Ferenc Stadionnál, de egyikkel sem foglalkoztak. Most is benyújtom a javaslatokat, mert év elején már elindul a 2021-es költségvetés tervezése.

Zugló és a főváros kapcsolatában milyen változást vár?
– Bízom abban, hogy kezdeményezéseinket most már nemcsak a polgármesterünk, hanem a főpolgármesterünk is támogatja. Remélem, minden olyan programot meg tudunk valósítani, amire az elmúlt években nem volt lehetőségünk, mert nem volt meg a politikai döntéshozói hátterünk.

Látta már előzményét?
– Hogyne. Karácsony Gergely nemrég jelentette be, hogy kért ötven milliárd forintot a fővárosi kerületek járóbeteg-ellátásának fejlesztésére a kormánytól. Ez nagyon jó hír, hiszen Zugló ebből 3 milliárd forintot igényelt. Ebbe az összegbe beleférne az Örs vezér terei, a Hermina úti és a háziorvosi rendelők felújítsa is.

Miben számít még a főváros segítségére?
– Például a Bosnyák téri városközpont építésében, ami eddig azért nem kezdődhetett meg, mert a piac kapcsán hiányzott a főváros együtt működése. Most úgy tűnik, elhárult az akadály. Egy komplex beruházást tervezünk oda. Létrejön Zugló új főtere, egy közösségi tér: lesz ugyan egy kisebb bevásárlóközpont, de sokkal jelentősebb az irodaház fejlesztés és az ahhoz kapcsolódó közigazgatási központ új városházával, egészségügyi rendelővel, rendőrséggel, okmányirodával, vásárcsarnokkal. Ezt tudja támogatni a főváros, de a kormány is. A beruházó már kezdeményezte is, hogy a projektet kezeljék nemzetgazdasági szempontból kiemelt beruházásként, mert ez az előfeltétele a kormányzati támogatásnak.

Miért a Bosnyák téri be ruházás most a legfontosabb?
– Azért, mert általa csak a helyi építményadóból és az iparűzési adóból éves szinten közel egymilliárd forint plusz bevételhez jutna az önkormányzat. Az így befolyt pénzből sok olyan, egyéb feladatot tudnánk elvégezni, amelyek a zuglóiak életét segítenék: fejleszteni lehetne a szociális- és az egészségügyi ellátást, az oktatást, a közterületeket. Ráadásul, ha megindul a városközpont építése, körkörösen elindul a környék fejlődése is.

Fotó: Képszerkesztőség / kepszerk.hu

Milyen, eddig nem támogatott fejlesztésekben lehet még reménykedni?
– Az egy évtizede húzódó patakparti rekonstrukcióban. Még egy lakóparki építkezés kapcsán indult el a patak egy szakaszának felújítása, a beruházóval kötött megállapodás alapján. Attól jobbra és balra viszont az önkormányzat szeretné fejleszteni a partot a fővárossal karöltve. Szeretnénk újra elővenni a Mexikói úti végállomás ügyét is, ami szintén nem megy a főváros nélkül, mert érinti a BKK területét. Ott egy intermodális csomópontot szeretnénk építeni, ahol a föld alatt találkozna a tömegközlekedés, de létrejönne egy P+R parkoló és egy kisebb szolgáltatóközpont is.

Az utak felújításáról és az Örs vezér tere akadálymentesítéséről már egyeztettek?
– A Nagy Lajos király útja – Thököly út kereszteződésének komoly átszervezését tervezzük. Ezzel párhuzamosan a remiz környékének kulturális központtá alakítását is szeretnénk már megvalósítani. Az Örs vezér tere akadálymentesítését alapvetően a fővárosnak kellene kiviteleznie, mert az aluljáró hozzá tartozik. Nemrég újból kértük, hogy oldják meg a problémát. Meglátjuk, mi lesz. Csodálkoznék, ha most is nemleges válasz érkezne, hiszen az első felkérésnél még éppen a mostani döntéshozó, Karácsony Gergely volt a kezdeményező. Szerencsére, most magával kell megbeszélnie. Néhány tízmillió forintból meg oldható lenne a probléma, tehát csak szándék kérdése.

Névjegy

Tóth Csaba 2010 óta Országgyűlés képviselő, 2014-ben és 2018-ban egyéniben nyert választást Zuglóban, mindkét alkalommal országos viszonylatban a második legjobb eredménnyel.

Tisztségei:
Az Országgyűlés Gazdasági bizottságának alelnöke
Az MSZP parlamenti frakciójának Frakcióvezető-helyettes
Az országos elnökség tagja
Az MSZP Budapesti Területi Szövetségének alelnöke
Az MSZP Zuglói Szervezetének elnöke

Megosztás

Hozzászólások lezárva.